5 tips voor de nieuwe werker

Zet je bescheidenheid opzij, vergroot je netwerk en nog meer tips om je kansen te vergroten op de nieuwe arbeidsmarkt.

 

Tip 1) Werk komt uit je netwerk. 80 procent van de beschikbare arbeidsplaatsen wordt via-via vervuld. De meeste beschikbare functies worden dus nooit als vacature gepubliceerd. Het loont om tijd te besteden aan het vergroten en onderhouden van je netwerk, in plaats van te zoeken op vacaturewebsites. Als je achter je laptop blijft zitten, heb je dus eigenlijk maar 20 procent kans.

Tip 2) 50-plussers (Generatie X) zijn bescheiden. Dat siert ze, maar bevordert het solliciteren niet. Weet jezelf te presenteren en benoem je toegevoegde waarde voor de werkgever. Je mag zeggen waar je goed in bent, waar je trots op bent en voor welk probleem in de organisatie jij de oplossing bent. Vertel hoe jij je onderscheidt van andere sollicitanten en waarom ze voor jou moeten kiezen.

Tip 3) Wat je vroeger hebt gedaan heeft je gevormd tot wie je nú bent. Dat willen werkgevers van je weten. En wat je vandaag de dag voor hen kunt betekenen. Schrijf je sollicitatie dan ook gebaseerd op je verleden, maar richt je op de toekomst. Laat je niet in een hokje stoppen.

Tip 4) Social media zijn geen trend die overwaait. Ze zijn hét middel om met elkaar in verbinding te staan. Ook bij het vinden van nieuw werk gaat het om verbinding. De wereld om je heen moet weten wie je bent en dat je beschikbaar bent. Elke dag worden er vele duizenden beschikbare functies gedeeld via LinkedIn, Twitter en Facebook. Dus verdiep je erin en gebruik ze.

Tip 5) De ‘Nieuwe Werker’ is continu voorbereid op de volgende stap in zijn loopbaan. Stel jezelf iedere maand weer de volgende vragen: Wat speelt er in mijn sector? Als ik nu mijn baan verlies, zijn er dan nog vergelijkbare banen te vinden? Als ik opnieuw moet solliciteren, ben ik dan een kansrijke kandidaat? Welke vorm van scholing vergroot mijn kansen de arbeidsmarkt? Waar sta ik over 3 jaar?

 

Anne-Marije Buckens is auteur van Het Grote 50+ Werkboek, een uitgave van BigBusinessPublishers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *