Je huis verkopen? Deze 4 dingen moet je doen voor een geslaagd open huis

Een open huis is een uitstekende gelegenheid om je huis aan te prijzen. Een veel gehoorde klacht van verkopers is dat er nooit veel kijkers komen die serieuze belangstelling hebben. Zonde van de tijd dus.

Het probleem is dat veel verkopers en makelaars te makkelijk denken over het organiseren van een open huis. Ze willen het even snel inzetten als een redmiddel omdat er de laatste tijd vrijwel geen interesse voor de woning is geweest. Of een makelaar denkt dat hij met een open dag de verkopers weer even zoet houdt: we zijn goed bezig.

Maar alleen een sticker op je verkoopbord plakken om te zeggen dat je op 30 september meedoet aan de Open Huizen Dag is echt niet voldoende om van deze belangrijke verkoopdag een succes te maken.

Deze 4 dingen moet je doen voor een geslaagd open huis

1. Zorg voor een goede vraagprijs.
De meeste kijkers die de moeite nemen een om je te bezoeken hebben wel enige kennis over de huidige verkoopprijzen op de woningmarkt. Een te hoge vraagprijs zorgt er dan ook voor dat deze kijkers, ook op deze dag, wegblijven.

Als je toch al van plan was om je huidige vraagprijs te verlagen dan is het een extra slimme zet om deze prijsaanpassing te laten samenvallen met de aankondiging dat je meedoet aan de Open Huizen Dag. Je huis zal namelijk meteen een nieuwe doelgroep aanspreken en via de promotie voor je open huis kan je dit ook ook goed bekend maken.

Voor kijkers die in een eerder stadium zijn afgehaakt, kan een prijsverlaging er nu voor zorgen dat hun interesse opnieuw aangewakkerd wordt. Het is dan ook belangrijk dat je deze eerdere kijkers opnieuw uitnodigt.

2. Zorg voor een goede verkoopconditie
Zeker op deze verkoopdag ga je er vanuit dat je veel kijkers je woning binnenkrijgt. Dan wil je ook de beste indruk van je huis achterlaten.
Als je het Open Huis ruim van te voren gepland hebt, dan is er geen excuus te verzinnen waarom je huis er niet niet pico-bello uit zou kunnen zien. Dus schilder je voordeur, maak je voortuin onkruidvrij, snoei je hagen en ruim op zodat je tijdens de Open Huizen Dag de beste indruk achterlaat.

3. Wees een goede gastvrouw of gastheer
Diegene die in je woning aanwezig blijft en die kijkers ontvangt, bepaald in grote mate het succes van deze dag. Een te veel op verkoop-gerichte of juist nonchalante houding kan maken dat de voordelen van een bezichtiging van kopers op deze dag teniet wordt gedaan. Bijvoorbeeld doordat kijkers zich niet vrij voelen om eens rustig je huis te bekijken. Door jezelf als een gastheer of gastvrouw op te stellen kan je een ontspannen sfeer creëren die alle kijkers de mogelijkheid geeft om een echte klik met je huis te krijgen.

4. Creëer voldoende aanloop
Het succes van een Open Huizen Dag wordt vaak afgemeten aan de hoeveelheid kijkers die je in je huis hebt mogen ontvangen. Dat is ook logisch want, hoe meer geschikte kijkers hoe groter de kans op verkoop. Jouw taak, of die van je makelaar is dan ook om er voor te zorgen dat die stroom van geïnteresseerden ook echt op gang komt. Daar moet je wel wat voor doen.

Alle mogelijk geïnteresseerden uitnodigen, oude kijkers nogmaals nabellen en e-mailen, meerdere promotiemiddelen inzetten, hulp van derden vragen, aankondigingsborden plaatsen, flyers uitdelen en social media inzetten.

Succes!
Mark Teeuwissen

Mark Teeuwissen is auteur van Je huis verkoop je zo, een uitgave van BigBusinessPublishers.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *